Rynek piwa w Polsce
Udział rynku branży piwowarskiej w Polsce został wyceniony w 2020 roku na prawie 18 mld złotych! Jako kraj zajmujemy jedno z czołowych miejsc producentów piwa w UE, a cała kategoria niezmiennie należy do największych na polskim rynku FMCG. Polacy lubią i spożywają dużo piwa. Jednak jakie są ich preferencje w tej kategorii? Postanowiliśmy to zbadać, dzięki czemu powstała pierwsza edycja darmowego Raportu Piwnego 2022 by Blix & Kantar.
Raport piwny 2022
Głównym celem badawczym Raportu Piwnego było poznanie i jak najlepszego zobrazowanie zwyczajów współczesnych konsumentów piwa. Przeanalizowaliśmy dane własne Blix o zachowaniu 2 mln użytkowników oraz przeprowadziliśmy badanie metodą CAWI. Część wyników mogliśmy dodatkowo porównać rok do roku. Dzięki badaniom mogliśmy wyciągnąć interesujące wnioski i opracować wspólnie z naszym partnerem merytorycznym KANTAR Polska 5 person piwnego smart shoppera 2022.
Wyniki badań pokazują m.in. jaki jest współczesny smart shopper, co ma dla niego znaczenie, w jakich okolicznościach spożywa piwo, jak często to robi, którą markę piw wybiera, gdzie je kupuje i ile chce za piwo zapłacić. Praca, którą wykonaliśmy, z pewnością może być źródłem wskazówek dla branży piwowarskiej, jak i całej branży FMCG. Preferencje i zachowania konsumentów odzwierciedla % udziałów w rynku sieci handlowych i producentów piwa. Co jest źródłem tych zmian? Z pewnością część odpowiedzi znajduje się w Raporcie Piwnym, który możesz pobrać tutaj.
Smart shopper
Każda z 5 person przedstawiających piwnego smart shoppera wykazuje kilka cech wspólnych. Są to osoby, które są sprytne, oszczędne i racjonalne w podejmowaniu codziennych decyzji zakupowych. Są wygodne, tech-friendly a do tego zorganizowane. Mają wysokie IQ zakupowe. Smart shopperzy stają się coraz liczniejszą grupą konsumentów w Polsce, co wiąże się z wieloma nowymi wyzwaniami dla branży FMCG.
Badania w liczbach
Źródłem danych własnych Blix jest aplikacja mobilna, z której miesięcznie korzysta 2 mln użytkowników. Dane pochodzą z działań organicznych, czyli nie zostały w nich uwzględnione wyniki kampanii płatnych w Blix. Okres badawczy to styczeń – lipiec 2021/2022.
W ankiecie zrealizowanej we współpracy z KANTAR Polska i partnerem technologicznym Mobile Institute wzięło udział 1459 respondentów (51% kobiet i 49% mężczyzn). Badanie odbyło się w terminie 24-27.09.2022.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych branżą piwowarską, jak i całym rynkiem FMCG do pobrania darmowego Raportu Piwnego. Wyniki z pewnością okażą się przydatne i w niektórych aspektach zdecydowanie zaskakujące nawet dla tzw., wyjadacza w branży.