Rynek DIY – w 2024 roku Polacy wyposażają i upiększają ogrody. Raport z badania BLIX

Lepsza kondycja finansowa gospodarstw domowych w 2024 roku wpłynęła na zmiany wśród najczęściej poszukiwanych produktów w promocji, a malejąca inflacja przyczyniła się do wzrostu rynku w kategorii ogród, dekoracja i remonty. Jakie trendy dominowały w sektorze DIY?

Spis treści

  1. Rynek DIY w 2024 – nowe tendencje
  2. Segment DIY – 2024 vs 2023
  3. Zmiany na początku roku – mniej wyszukiwań w 2024
  4. Na majówkę shopperzy upiększali ogrody
  5. Wpływ inflacji na rynek DIY
  6. Czego szukają shopperzy? Trendy 2024 w segmencie DIY
  7. Podsumowanie

Rynek DIY w 2024 – nowe tendencje

Na podstawie analizy zachowań ponad 3 milionów aktywnie poszukujących promocji użytkowników BLIX, w tym klientów z kategorii „dom i ogród”, opracowaliśmy raport dotyczący ich potrzeb i preferencji promocyjnych. Wyniki pokazują, że w pierwszej połowie tego roku klienci zaczęli częściej szukać droższych produktów, związanych z relaksem i spędzaniem czasu w ogrodzie, a rzadziej tych przeznaczonych do niskobudżetowych remontów. Jakie zmiany można zaobserwować na rynku DIY?

Segment DIY – 2024 vs 2023

Liczba wyszukiwań promocji w sklepach DIY w aplikacji BLIX w pierwszej połowie 2024 roku była porównywalna z analogicznym okresem w 2023 roku. Zainteresowanie inaczej rozłożyło się jednak w czasie.

Zmiany na początku roku – mniej wyszukiwań w 2024

W poprzednim roku sam styczeń rozpoczął się z dwukrotnie wyższym poziomem wyszukiwań, a w połowie miesiąca zaobserwowano znaczący wzrost aktywności shopperów. Z kolei w 2024 roku niski poziom zainteresowania ofertami promocyjnymi utrzymywał się aż do końca lutego. Najbardziej prawdopodobnym powodem tych zmian były wyjątkowo nietypowe warunki pogodowe w 2024 roku. Nieprzewidywalne zmiany warunków atmosferycznych, częste zmiany pogody oraz oczekiwanie na nadejście wiosny wprowadziły niepewność wśród konsumentów, co opóźniło decyzje dotyczące zakupów związanych z ogrodem i remontami.

Na majówkę shopperzy upiększali ogrody

Od lutego do maja zainteresowanie konsumentów branżą DIY utrzymywało się na zbliżonym poziomie, osiągając tegoroczny szczyt tuż przed majówką. Warto również uwzględnić wpływ przesuniętego terminu Wielkanocy na to zestawienie, która w 2024 roku przypadała później niż w 2023.

Pomiędzy rokiem 2024 a 2023 w sektorze DIY warto odnotować pewną różnicę. Szczyt zainteresowania ofertami promocyjnymi w tym roku przypadł przed majówką i był o ponad 10% wyższy niż rok temu. W 2023 maksimum liczby wyszukiwań to początek i koniec czerwca. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy te zmiany są efektem wahań pogody, czy innych szerszych trendów, jednak analizując wyszukiwane produkty i kategorie, można zauważyć, że w tym roku konsumenci bardziej skupili się na dekoracji i wyposażeniu ogrodu, co jest typowe dla zwiększonego popytu w maju względem innych miesięcy.

Poszukiwanie promocji w ofertach sieci DIY w 2024 vs 2023

Wpływ inflacji na rynek DIY

Warto zauważyć, że inflacja w kategorii „meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy, dywany i wykładziny podłogowe” raportowana przez Główny Urząd Statystyczny w połowie 2023 roku była znacznie niższa niż inflacja ogólna, jak i inflacja w kategorii „żywność i napoje bezalkoholowe”. W lipcu 2023 roku ceny produktów z segmentu DIY wzrosły o 5,9% w porównaniu do poprzedniego roku, podczas gdy ceny żywności wzrosły o 15,6%, a inflacja ogólna wynosiła 10,8%.

Spowolnienie wzrostu cen w sklepach DIY było wynikiem zarówno spadku popytu w poprzednich latach, jak i wcześniejszych znacznych podwyżek. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wszystkie trzy wskaźniki inflacji zbliżyły się do poziomu między 2,2% a 2,6%. W rezultacie kondycja budżetów domowych wyraźnie się poprawiła – porównując czerwiec 2024 do czerwca 2023, ceny wzrosły średnio o 2,6%, podczas gdy wynagrodzenia wzrosły o 11,4%.

Wzrost dochodu rozporządzalnego przełożył się na zwiększenie wydatków na dobra wyższego rzędu, takie jak samochody (+19,1%), a także na kategorie związane z remontem i ogrodem.

Inflacja w Polsce 2023-2024 - DIY

Czego szukają shopperzy? Trendy 2024 w segmencie DIY

Badania i analizy BLIX dotyczące preferencji promocyjnych pokazują, że oferta promocyjna, której szukają klienci sklepów DIY, nie zawsze pokrywa się z asortymentem promowanym przez sieci handlowe. Wśród TOP 25 produktów brakuje takich pozycji jak: armatura, płytki ceramiczne czy standardowe materiały budowlane. Nie oznacza to jednak, że promocje tych produktów nie przynoszą efektów sprzedażowych – po prostu klienci rzadziej sami ich poszukują.

Poniższy wykres przedstawia TOP 25 najczęściej wyszukiwanych produktów z kategorii DIY w aplikacji BLIX w pierwszej połowie 2024 roku. Wykres ukazuje również zmiany w poziomie zainteresowania tymi artykułami w porównaniu do H1 2023 roku.

TOP 25 wyszukiwanych produktów promocyjnych w sieciach DIY w 2024 vs 2023

Podobnie jak w ubiegłym roku, liderem pozostaje basen – najpopularniejszy produkt promocyjny w sieciach DIY w Polsce. Jednak w 2024 roku pojawiły się nowe trendy, np. wyraźny wzrost zainteresowania droższymi produktami do wyposażenia ogrodu, takimi jak: grill, leżak, grill gazowy, jacuzzi, meble ogrodowe, huśtawka i parasol. Te produkty wskazują na rosnącą zamożność konsumentów. Shopperzy w 2024 roku koncentrowali się również na upiększaniu i wykończeniu ogrodu, co odzwierciedla wzrost popularności takich artykułów jak: ziemia, kosiarka, kora, pelargonia, lawenda, kosiarka spalinowa i podkaszarka.

Akcesoria i produkty typowe dla remontów cieszą się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem. W zestawieniu TOP 25 znajdują się wprawdzie kluczowe produkty z tej kategorii, takie jak: farba, drzwi, panele czy wkrętarka, jednak ich popularność wyraźnie spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem.

“Wiedza Blix w zakresie potrzeb klientów pozwala naszym partnerom na zwiększenie skuteczności promocji poprzez optymalizację planowania i dotarcia do konsumentów” – tłumaczy dr Krzysztof Łuczak, Head of Retail i Wiceprezes Zarządu Grupy Blix.

Podsumowanie

Rok 2024 na rynku DIY przebiega pod znakiem upiększania domu i ogrodu. Wzrost dochodu rozporządzalnego oraz poprawa ogólnej sytuacji gospodarczej sprawiają, że konsumenci kupują droższe produkty, poszukują komfortu i harmonii w swoich ogrodach, a jednocześnie mniej angażują się w prace remontowe.

Piotr Biela - artykuł o rynku DIY

Piotr Biela
Business Development Manager
Grupa Blix

Galeria

Przeczytaj również

Raport Retail We Shop Edycja Wiosna 2024 by BLIX & Kantar

Oficjalna premiera! Raport Retail We Shop 2023 by BLIX & Kantar jest już dostępny do…

Sprawdź
Raport Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2024

Raport „Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2024” by BLIX & UCE RESEARCH jest już dostępny…

Sprawdź
Raport Plany zakupowe Polaków na święta 2023

Raport „Plany zakupowe Polaków na święta 2023” by BLIX & UCE RESEARCH jest już dostępny…

Sprawdź