Zapisz się do newslettera
Zyskaj dostęp do pogłębionych danych analitycznych z rynku FMCG!Trendy promocyjne 2025 – lato i Back to school w BLIX

Piotr Biela
Retail and Brand Strategy Lead, Grupa Blix
Zaczęły się wakacje, lato trwa w pełni, a wraz z nim nowy sezon promocji. Analizy Grupy Blix pokazują, że jest to okres dużych zmian w handlu, a tematem przewodnim są nie tylko produkty bezpośrednio związane z wypoczynkiem i wakacjami, ale również z akcją Back to school. W oparciu o dane aplikacji BLIX, przyjrzyjmy się potrzebom polskich shopperów w sezonie letnim. Które kategorie cieszą się największym zainteresowaniem? Sprawdźmy trendy promocyjne 2025!
Spis treści
- Produkty świeże na topie – trendy promocyjne 2025 w sieciach spożywczych
- Alkohole zmieniają się jak pogoda, a zainteresowanie promocjami rośnie!
- Back to school – najważniejsze trendy promocyjne sierpnia
– Tego szukają shopperzy – top produkty i kategorie Back to school - 5 trendów promocyjnych 2025 na lato i akcję Back to school
- Trendy promocyjne 2025 na lato i Back to school według danych Blix –podsumowanie
Produkty świeże na topie – trendy promocyjne 2025 w sieciach spożywczych
Analiza struktury poszukiwania promocji w 2024 roku w ramach kategorii produktowych pokazuje, że w tym czasie z każdym miesiącem rośnie znaczenie produktów świeżych. W czerwcu stanowią one 50,7% wyszukiwań w sieciach spożywczych, a w sierpniu osiągają 55,4%.
W tym samym czasie maleje znaczenie produktów przemysłowych, mrożonek i produktów drogeryjnych – akcesoriów plażowych i sportowych, czy kosmetyków przeciwsłonecznych i do opalania – czyli tych, które napędzały sprzedaż w początkowym okresie wakacji.
Największy udział w kategorii produktów świeżych ma nabiał oraz owoce i warzywa. Nabiał, wraz z rosnącym udziałem produktów świeżych na przestrzeni okresu wakacyjnego, zalicza najbardziej widoczny wzrost. Produkty sezonowe, jak arbuz, lody, owoce miękkie, osiągają swój szczyt w czerwcu i lipcu. Z kolei w przypadku produktów suchych najwięcej promocji wyszukiwanych jest w kategoriach: słodycze, kawa, artykuły sypkie (cukier, mąki, kasze, ryże, makarony, sól), tłuszcze i dania gotowe.
Jednocześnie z każdym miesiącem wzrasta zainteresowanie poszukiwaniem promocji – o 11% w lipcu w porównaniu z czerwcem, a w sierpniu o kolejne 13%.

LEGENDA:
suche – kasze, ryże, makarony, mąki, cukier, przyprawy, konserwy mięsne i rybne, warzywa konserwowe, przetwory owocowe i warzywne, sosy, dżemy i miody, przekąski słone, słodycze, dania gotowe nie chłodzone, fixy, dodatki cukiernicze.
świeże – owoce i warzywa, mięso i drób, nabiał, wędliny, ryby i owoce morza, pieczywo, ciasta, garmaż, dania gotowe ciepłe i chłodzone.
Alkohole zmieniają się jak pogoda, a zainteresowanie promocjami rośnie!
Lato to również okres dużej dynamiki w ofertach alkoholowych. Podobnie jak w przypadku produktów spożywczych zainteresowanie promocjami na alkohole rośnie z każdym miesiącem –18% w lipcu w stosunku do czerwca i kolejne 10% w sierpniu.
Niekwestionowanym liderem tej kategorii jest piwo, na kolejnych pozycjach znajdują się alkohole mocne (wódka czysta i whisky), a następnie likiery i wina musujące. Piwo osiąga największy udział w poszukiwaniu promocji w lipcu, który jest także najcieplejszym miesiącem. W momencie, kiedy piwo uzyskuje największy wynik, maleje udział alkoholi mocnych. Sytuacja odwraca się w sierpniu – wraz ze spadkiem temperatur i chłodniejszymi wieczorami wzrasta udział alkoholi mocnych, a maleje udział piwa.

Back to school – najważniejsze trendy promocyjne sierpnia
Powrót do szkoły to temat, który zaczyna napędzać handel już od połowy lipca, a szczyt osiąga w pierwszej połowie sierpnia. Największy wzrost zainteresowania promocjami w tym okresie pojawia się w segmencie hipermarketów (do +41%). Ten format sklepu posiada rozbudowaną ofertę produktów przemysłowych, w tym szkolnych (biurka, elektronika, komputery i odzież). Sieci supermarketów (do +18% wzrostu) i dyskontów (do +6%) z racji ograniczonego asortymentu nie odnotowują tak wysokich wzrostów zainteresowania promocjami w tym czasie.
Jakie znaczenie dla handlu mają promocje Back to school? Okazuje się, że są na tyle ważne, żeby wręcz zdominować ten okres promocyjny w przypadku sieci spożywczych, co doskonale oddaje poniższy wykres.

Tego szukają shopperzy – top produkty i kategorie Back to school
Do najważniejszych produktów w akcjach promocyjnych Back to school należą obuwie, plecaki, papier, butelki filtrujące i zeszyty. Co jeszcze znalazło się w zestawieniu? Oto najczęściej wyszukiwane frazy.

Warto również zwrócić uwagę za mikrosezonowość tych produktów. Szczyty poszukiwań promocji na nie pojawiają się w różnych momentach. Najczęściej akcja szkoła w sieciach handlowych trwa od ostatniego tygodnia lipca (tydzień 31.) do pierwszego tygodnia września (tydzień 36.). W mikrotrendach znajdują się takie produkty jak obuwie, które osiąga najwyższy poziom zainteresowania w tygodniach 33.-35., plecaki – w tygodniu 31., a z kolei papier i butelki filtrujące zyskują na liczbie wyszukiwań w pierwszym tygodniu września.

5 trendów promocyjnych 2025 na lato i akcję Back to school
Trendy związane z produktami świeżymi, alkoholami i ofertą szkolną zdecydowanie dominują w okresie letnim, jednak dane z raportu Grupy Blix wyłaniają jeszcze kilka innych, wartych uwagi zjawisk, które kształtują rynek promocji w tym okresie.
1. Kategoria DIY – prace ogrodowe w odwrocie. Pora na dekorowanie i wykończenia
Poszukiwanie promocji na produkty z kategorii ogród osiąga swój najwyższy poziom w czerwcu (44,9%), następnie lekko maleje w okresie wakacyjnym w lipcu (42,6%), by wyhamować w sierpniu (28,1%). Co ciekawe, zainteresowanie ofertą kwiatów wzrasta blisko dwukrotnie w sierpniu w porównaniu do lipca. Na koniec wakacji rośnie poziom wyszukiwań fraz takich jak: tekstylia, elektronarzędzia, naczynia, sprzątanie i odkurzacze, czyli kategorii związanych z dekoracją i wykończeniem lub remontami.
2. Oferta bezalkoholowa w trendach – kategoria napojów 0% w gustach shopperów
Coraz więcej konsumentów sięga po napoje bezalkoholowe – w szczególności piwa 0%, takie jak Lech Free czy Karmi. Latem 2024 roku zanotowano również wyraźny wzrost zainteresowania bezalkoholowymi wariantami prosecco czy aperitifu. Trend ten wpisuje się w szersze zjawisko promowania zdrowego stylu życia.
3. To sektor „baby” napędza drogerie latem
Choć mogłoby się wydawać, że lato to czas dominacji kosmetyków przeciwsłonecznych i środków czystości, to raport Blix pokazuje, że produkty dla dzieci – pieluchy, mleko modyfikowane i kosmetyki baby – utrzymują się w czołówce najczęściej wyszukiwanych w promocjach przez całe wakacje. Jest to kategoria o stabilnym i rosnącym znaczeniu zarówno dla konsumentów, jak i retailerów.
4. Format sklepu ma znaczenie. Różnice w zachowaniach zakupowych shopperów w Blix
Okazuje się, że w kontekście reakcji konsumentów na sezonowe promocje, format sklepu jest dla nich jednym z zasadniczych czynników. Hipermarkety przyciągają klientów w sierpniu bogatą ofertą szkolną i przemysłową. Convenience zyskuje na znaczeniu w czerwcu i ponownie po 15 sierpnia, głównie dzięki sprzedaży produktów impulsowych – alkoholu, słodyczy i lodów. Z kolei segment DIY notuje wzrost zainteresowania kwiatami, dekoracjami i narzędziami w sierpniu, co odzwierciedla zmianę nastroju zakupowego z wypoczynkowego na porządkowo-remontowy.
5. Działaj w odpowiednim momencie – mikrosezonowość produktów
Analiza tygodniowa pokazuje, że nie tylko miesiąc, ale konkretny tydzień lata ma znaczenie. Na przykładzie Back to school: plecaki osiągają szczyt wyszukiwań już w 31. tygodniu roku, butelki filtrujące – dopiero na przełomie sierpnia i września. Takie dane wskazują, że skuteczne kampanie promocyjne powinny być planowane z dużą precyzją, a nie tylko w oparciu o ogólne okazje.
Trendy promocyjne 2025 na lato i Back to school według danych Blix –podsumowanie
Dane pochodzące z aplikacji Blix pokazują, jak dynamiczny i cykliczny jest rynek promocji w Polsce. W handlu detalicznym wyraźnie widać sezonowość i mikrosezonowość poszczególnych kategorii – od szczytu zainteresowania produktami świeżymi i sezonowymi w czerwcu i lipcu, przez zmieniające się preferencje w kategorii alkoholi, aż po wyraźny wzrost zainteresowania artykułami szkolnymi w sierpniu.
Umiejętne dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów w konkretnych tygodniach sezonu może zadecydować o sukcesie sprzedażowym sieci handlowych i producentów. Analiza trendów z lat ubiegłych pozwala lepiej zaplanować działania promocyjne na lato 2025. Dane jasno pokazują, że m.in. większy nacisk na produkty świeże czy wcześniejszy start z kampaniami Back to school przełoży się na najlepsze efekty sprzedażowe. Kluczem jest wyczucie rytmu sezonu – a ten, jak pokazuje raport, zaczyna się wcześniej, trwa intensywnie i kończy się zaraz po z dzwonku na pierwszą lekcję.
Przeczytaj również: Case study: sieć Home & Deco – efektywne dotarcie z ofertą Back to School w BLIX!