Zapisz się do newslettera

Zyskaj dostęp do pogłębionych danych analitycznych z rynku FMCG!

     Czytaj dalej

    Trendy promocyjne 2025 – lato i Back to school w BLIX

    Piotr Biela - artykuł o rynku DIY

    Piotr Biela
    Retail and Brand Strategy Lead, Grupa Blix

    Zaczęły się wakacje, lato trwa w pełni, a wraz z nim nowy sezon promocji. Analizy Grupy Blix pokazują, że jest to okres dużych zmian w handlu, a tematem przewodnim są nie tylko produkty bezpośrednio związane z wypoczynkiem i wakacjami, ale również z akcją Back to school. W oparciu o dane aplikacji BLIX, przyjrzyjmy się potrzebom polskich shopperów w sezonie letnim. Które kategorie cieszą się największym zainteresowaniem? Sprawdźmy trendy promocyjne 2025!

    Spis treści

    1. Produkty świeże na topie – trendy promocyjne 2025 w sieciach spożywczych
    2. Alkohole zmieniają się jak pogoda, a zainteresowanie promocjami rośnie!
    3. Back to school – najważniejsze trendy promocyjne sierpnia
      Tego szukają shopperzy – top produkty i kategorie Back to school
    4. 5 trendów promocyjnych 2025 na lato i akcję Back to school
    5. Trendy promocyjne 2025 na lato i Back to school według danych Blix –podsumowanie

    Produkty świeże na topie – trendy promocyjne 2025 w sieciach spożywczych

    Analiza struktury poszukiwania promocji w 2024 roku w ramach kategorii produktowych pokazuje, że w tym czasie z każdym miesiącem rośnie znaczenie produktów świeżych. W czerwcu stanowią one 50,7% wyszukiwań w sieciach spożywczych, a w sierpniu osiągają 55,4%.

    W tym samym czasie maleje znaczenie produktów przemysłowych, mrożonek i produktów drogeryjnych – akcesoriów plażowych i sportowych, czy kosmetyków przeciwsłonecznych i do opalania – czyli tych, które napędzały sprzedaż w początkowym okresie wakacji.

    Największy udział w kategorii produktów świeżych ma nabiał oraz owoce i warzywa. Nabiał, wraz z rosnącym udziałem produktów świeżych na przestrzeni okresu wakacyjnego, zalicza najbardziej widoczny wzrost. Produkty sezonowe, jak arbuz, lody, owoce miękkie, osiągają swój szczyt w czerwcu i lipcu. Z kolei w przypadku produktów suchych najwięcej promocji wyszukiwanych jest w kategoriach: słodycze, kawa, artykuły sypkie (cukier, mąki, kasze, ryże, makarony, sól), tłuszcze i dania gotowe.

    Jednocześnie z każdym miesiącem wzrasta zainteresowanie poszukiwaniem promocji – o 11% w lipcu w porównaniu z czerwcem, a w sierpniu o kolejne 13%.

    LEGENDA:
    suche – kasze, ryże, makarony, mąki, cukier, przyprawy, konserwy mięsne i rybne, warzywa konserwowe, przetwory owocowe i warzywne, sosy, dżemy i miody, przekąski słone, słodycze, dania gotowe nie chłodzone, fixy, dodatki cukiernicze.
    świeże – owoce i warzywa, mięso i drób, nabiał, wędliny, ryby i owoce morza, pieczywo, ciasta, garmaż, dania gotowe ciepłe i chłodzone.

    Alkohole zmieniają się jak pogoda, a zainteresowanie promocjami rośnie!

    Lato to również okres dużej dynamiki w ofertach alkoholowych. Podobnie jak w przypadku produktów spożywczych zainteresowanie promocjami na alkohole rośnie z każdym miesiącem –18% w lipcu w stosunku do czerwca i kolejne 10% w sierpniu.

    Niekwestionowanym liderem tej kategorii jest piwo, na kolejnych pozycjach znajdują się alkohole mocne (wódka czysta i whisky), a następnie likiery i wina musujące. Piwo osiąga największy udział w poszukiwaniu promocji w lipcu, który jest także najcieplejszym miesiącem. W momencie, kiedy piwo uzyskuje największy wynik, maleje udział alkoholi mocnych. Sytuacja odwraca się w sierpniu – wraz ze spadkiem temperatur i chłodniejszymi wieczorami wzrasta udział alkoholi mocnych, a maleje udział piwa. 

    Back to school – najważniejsze trendy promocyjne sierpnia

    Powrót do szkoły to temat, który zaczyna napędzać handel już od połowy lipca, a szczyt osiąga w pierwszej połowie sierpnia. Największy wzrost zainteresowania promocjami w tym okresie pojawia się w segmencie hipermarketów (do +41%). Ten format sklepu posiada rozbudowaną ofertę produktów przemysłowych, w tym szkolnych (biurka, elektronika, komputery i odzież). Sieci supermarketów (do +18% wzrostu) i dyskontów (do +6%) z racji ograniczonego asortymentu nie odnotowują tak wysokich wzrostów zainteresowania promocjami w tym czasie.

    Jakie znaczenie dla handlu mają promocje Back to school? Okazuje się, że są na tyle ważne, żeby wręcz zdominować ten okres promocyjny w przypadku sieci spożywczych, co doskonale oddaje poniższy wykres.

    Tego szukają shopperzy – top produkty i kategorie Back to school

    Do najważniejszych produktów w akcjach promocyjnych Back to school należą obuwie, plecaki, papier, butelki filtrujące i zeszyty. Co jeszcze znalazło się w zestawieniu? Oto najczęściej wyszukiwane frazy.

    Warto również zwrócić uwagę za mikrosezonowość tych produktów. Szczyty poszukiwań promocji na nie pojawiają się w różnych momentach. Najczęściej akcja szkoła w sieciach handlowych trwa od ostatniego tygodnia lipca (tydzień 31.) do pierwszego tygodnia września (tydzień 36.). W mikrotrendach znajdują się takie produkty jak obuwie, które osiąga najwyższy poziom zainteresowania w tygodniach 33.-35., plecaki – w tygodniu 31., a z kolei papier i butelki filtrujące zyskują na liczbie wyszukiwań w pierwszym tygodniu września.

    5 trendów promocyjnych 2025 na lato i akcję Back to school

    Trendy związane z produktami świeżymi, alkoholami i ofertą szkolną zdecydowanie dominują w okresie letnim, jednak dane z raportu Grupy Blix wyłaniają jeszcze kilka innych, wartych uwagi zjawisk, które kształtują rynek promocji w tym okresie.

    1. Kategoria DIY – prace ogrodowe w odwrocie. Pora na dekorowanie i wykończenia 

      Poszukiwanie promocji na produkty z kategorii ogród osiąga swój najwyższy poziom w czerwcu (44,9%), następnie lekko maleje w okresie wakacyjnym w lipcu (42,6%), by wyhamować w sierpniu (28,1%). Co ciekawe, zainteresowanie ofertą kwiatów wzrasta blisko dwukrotnie w sierpniu w porównaniu do lipca. Na koniec wakacji rośnie poziom wyszukiwań fraz takich jak: tekstylia, elektronarzędzia, naczynia, sprzątanie i odkurzacze, czyli kategorii związanych z dekoracją i wykończeniem lub remontami.

      2. Oferta bezalkoholowa w trendach – kategoria napojów 0% w gustach shopperów

        Coraz więcej konsumentów sięga po napoje bezalkoholowe – w szczególności piwa 0%, takie jak Lech Free czy Karmi. Latem 2024 roku zanotowano również wyraźny wzrost zainteresowania bezalkoholowymi wariantami prosecco czy aperitifu. Trend ten wpisuje się w szersze zjawisko promowania zdrowego stylu życia.

        3. To sektor „baby” napędza drogerie latem

        Choć mogłoby się wydawać, że lato to czas dominacji kosmetyków przeciwsłonecznych i środków czystości, to raport Blix pokazuje, że produkty dla dzieci – pieluchy, mleko modyfikowane i kosmetyki baby – utrzymują się w czołówce najczęściej wyszukiwanych w promocjach przez całe wakacje. Jest to kategoria o stabilnym i rosnącym znaczeniu zarówno dla konsumentów, jak i retailerów.

        4. Format sklepu ma znaczenie. Różnice w zachowaniach zakupowych shopperów w Blix

        Okazuje się, że w kontekście reakcji konsumentów na sezonowe promocje, format sklepu jest dla nich jednym z zasadniczych czynników. Hipermarkety przyciągają klientów w sierpniu bogatą ofertą szkolną i przemysłową. Convenience zyskuje na znaczeniu w czerwcu i ponownie po 15 sierpnia, głównie dzięki sprzedaży produktów impulsowych – alkoholu, słodyczy i lodów. Z kolei segment DIY notuje wzrost zainteresowania kwiatami, dekoracjami i narzędziami w sierpniu, co odzwierciedla zmianę nastroju zakupowego z wypoczynkowego na porządkowo-remontowy.

        5. Działaj w odpowiednim momencie – mikrosezonowość produktów

        Analiza tygodniowa pokazuje, że nie tylko miesiąc, ale konkretny tydzień lata ma znaczenie. Na przykładzie Back to school: plecaki osiągają szczyt wyszukiwań już w 31. tygodniu roku, butelki filtrujące – dopiero na przełomie sierpnia i września. Takie dane wskazują, że skuteczne kampanie promocyjne powinny być planowane z dużą precyzją, a nie tylko w oparciu o ogólne okazje.

        Trendy promocyjne 2025 na lato i Back to school według danych Blix –podsumowanie

        Dane pochodzące z aplikacji Blix pokazują, jak dynamiczny i cykliczny jest rynek promocji w Polsce. W handlu detalicznym wyraźnie widać sezonowość i mikrosezonowość poszczególnych kategorii – od szczytu zainteresowania produktami świeżymi i sezonowymi w czerwcu i lipcu, przez zmieniające się preferencje w kategorii alkoholi, aż po wyraźny wzrost zainteresowania artykułami szkolnymi w sierpniu.

        Umiejętne dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów w konkretnych tygodniach sezonu może zadecydować o sukcesie sprzedażowym sieci handlowych i producentów. Analiza trendów z lat ubiegłych pozwala lepiej zaplanować działania promocyjne na lato 2025. Dane jasno pokazują, że m.in. większy nacisk na produkty świeże czy wcześniejszy start z kampaniami Back to school przełoży się na najlepsze efekty sprzedażowe. Kluczem jest wyczucie rytmu sezonu – a ten, jak pokazuje raport, zaczyna się wcześniej, trwa intensywnie i kończy się zaraz po z dzwonku na pierwszą lekcję.

        Przeczytaj również: Case study: sieć Home & Deco – efektywne dotarcie z ofertą Back to School w BLIX!

        Galeria

        Przeczytaj również

        Raport Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2025

        Najnowszy raport Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2025 już dostępny do pobrania za darmo!

        Sprawdź
        Raport Retail We Shop Edycja Wiosna 2025 by BLIX & Kantar

        Nowy raport Retail We Shop Edycja Wiosna 2025 by BLIX & Kantar jest już dostępny!…

        Sprawdź
        Raport Plany zakupowe Polaków na święta Bożego Narodzenia 2024

        Jakie świąteczne plany zakupowe mają polscy konsumenci? Dowiesz się z nowego raportu Plany zakupowe Polaków…

        Sprawdź