Polskie zakłady mięsne a rynek roślinnych alternatyw
Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy mięsa były trudno dostępne, a zakres ich oferty pozostawiał wiele do życzenia. Dlatego osoby, które decydowały się na dietę roślinną, zazwyczaj musiały przygotowywać sobie odpowiedniki mięsa samodzielnie. Dziś jednak możliwości jest znacznie więcej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak obecnie wygląda rynek roślinnych alternatyw mięs oraz jak odnajdują się na nim zakłady mięsne.
Dlaczego zakłady mięsne produkują roślinne alternatywy?
Producenci mięs, którzy zdecydowali się na rozszerzenie oferty o produkty roślinne, prawdopodobnie próbują dotrzeć do nowych grup konsumentów bądź zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Elastyczność jest dla zakładów mięsnych najlepszą drogą do rozwoju, ponieważ osób jedzących produkty roślinne przybywa. Są to zarówno konsumenci, którzy wykluczyli mięso ze swojej diety, jak i tacy, którzy spożywają i mięso, i jego roślinne alternatywy.
Wyzwania dla marek produkujących zamienniki mięsa
Dziś producenci muszą sprostać oczekiwaniom konsumentów, którzy chcą, by produkty roślinne były smaczne i pełne wartości, ale również zdrowe. Osoby niejedzące mięsa mogą kierować się nie etyką, lecz właśnie swoim zdrowiem. Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że każda nowość na rynku roślinnych alternatyw wzbudza zainteresowanie, dlatego początkowo nie ma problemu z jej sprzedażą. Shopperzy kupują z ciekawości. Jeśli jednak nowy produkt okaże się niewypałem, wieści o tym szybko się rozniosą, co skutkuje nie tylko spadkiem sprzedaży, lecz także ograniczeniem zaufania do całej oferty danej marki. Wśród osób niespożywających mięsa popularne są strony/profile w mediach społecznościowych, na których można podzielić się opinią na temat konkretnych produktów, pokazywać nowości czy nawet promocje na produkty roślinne w danej sieci handlowej.
Czy zakłady mięsne odnajdują się na rynku roślinnym?
Podczas badań poprzedzających przygotowanie i premierę Raportu Rynek mięsny i roślinne alternatywy według polskiego smart shoppera 2023 by BLIX & Kantar zapytaliśmy konsumentów między innymi o to, jakie marki kojarzą im się z roślinnymi alternatywami mięs. W TOP 3 marek Top Of Mind znalazły się:
Okazuje się więc, że jako pierwsze skojarzenie z roślinnymi produktami shopperzy wciąż wskazują marki, które nie mają i nigdy nie miały w swojej ofercie mięs.
Sprawdziliśmy również, jakich marek produkty roślinne smart shopperzy najczęściej dodają do swoich list zakupów w BLIX. W ten sposób wytypowaliśmy TOP 10 najpopularniejszych marek tej kategorii w 2022 roku:
Tym razem w zestawieniu widać również marki Tarczyński oraz Olewnik, które są zakładami mięsnymi, a produkty roślinne pojawiły się w ich ofercie stosunkowo niedawno. Jednak pozostałe 8 marek specjalizuje się w produkcji roślinnych alternatyw mięsa.
Warto porównać to z zestawieniem 10 produktów, które są alternatywami roślinnymi i w 2022 były najczęściej organicznie dodawane do list zakupów. Oto one:
Jak widać, wśród produktów roślinnych, które smart shopperzy najczęściej dodają do swoich list zakupów, aż 7 z 10 pozycji to wyroby marki Tarczyński. Na liście znalazły się również marki Sokołów oraz Olewnik kojarzone przede wszystkim z produkcją mięsa.
Podsumowanie
Mimo tego, że wciąż niewiele osób zapytanych o marki produkujące żywność roślinną wymieni zakłady mięsne, widać, że całkiem dobrze odnajdują się one na współczesnym rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o wegańskie zamienniki kabanosów czy parówek. Oznacza to, że zakłady mięsne mogą chcieć wciąż rozwijać swoją nową ofertę, która widocznie spotkała się z oczekiwanym zainteresowaniem. Nie znaczy to jednak, że marki produkujące tylko roślinne alternatywy staną się niepotrzebne. Mają one o wiele szerszą ofertę, wprowadzają nowości, takie jak roślinny gyros czy roślinne burgery, a oprócz tego ich pozycja na rynku jest już ugruntowana dobrymi opiniami. Dużą wagę ma tutaj również aspekt społeczny. Część shopperów kupujących roślinne zamienniki mięsa nawet nie spogląda w stronę produktów zakładów mięsnych, nie szukając i nie oczekując tam niczego dla siebie. Oczywiście może się to zmieniać, a my z pewnością będziemy w dalszym ciągu monitorować zachowania i preferencje shopperów.
Po więcej cennych informacji zapraszamy do Raportu Rynek mięsny i roślinne alternatywy według polskiego smart shoppera by BLIX & Kantar, dostępnego do pobrania za darmo.