Jak Polacy przygotowują się do świąt wielkanocnych 2023?
Polacy przed świętami dużo kupują. Prezenty, ozdoby i przede wszystkim jedzenie w niemałych ilościach. Co roku zauważa się, że kupujemy więcej, niż jesteśmy w stanie przejeść, a to prowadzi do marnowania jedzenia i pieniędzy, które zostały na nie wydane. Czy inflacja i rosnące ceny skłonią shopperów do kupowania w bardziej rozważny sposób? Sprawdź, jak Polacy przygotowują się do Świąt Wielkanocnych 2023.
Ile wydamy na Wielkanoc w 2023 roku?
Przed Świętami Wielkanocnymi 2023 najwięcej shopperów – bo aż 71,9% – planuje wydać mniej niż 400 zł w przeliczeniu na jedną osobę. Dotyczy to tylko jedzenia. Ozdoby, prezenty oraz inne wydatki nie są tu brane pod uwagę. Współczynnik osób planujących wydać mniej niż 200 zł wynosi 29%. Nie jest to mało, jednak mniej niż w zeszłym roku, różnica wynosi 7,9 p.p. Jednocześnie o 3,3 p.p. wzrósł współczynnik osób planujących wydatki w przedziale 300-400 zł na osobę. Co też ważne, 16,6% shopperów przed świętami wyda na jedną osobę ponad 400 zł. 10,3% jeszcze nie wie, z jakimi kosztami wiązać się będzie tegoroczna Wielkanoc. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę to, jak dynamicznie rosną ceny żywności.
![](https://grupablix.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zrzut-ekranu-2023-03-30-o-12.01.25-1.png)
Czy przestaniemy kupować za dużo?
Zapytaliśmy shopperów, czy przed Wielkanocą planują ograniczyć wydatki względem zeszłorocznych. 67,7% konsumentów chce podjąć próbę oszczędzenia podczas tych świąt. Aż 61,9% spróbuje ograniczyć wydatki o 10-30%. Najwięcej shopperów – 22,1% – wskazało przedział 15-20%. Ciekawe uzupełnienie tych danych stanowi informacja, że 81,5% konsumentów chce podczas świątecznych zakupów “polować na promocje”.
![](https://grupablix.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zrzut-ekranu-2023-03-30-o-12.01.49-1.png)
![](https://grupablix.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zrzut-ekranu-2023-03-30-o-12.01.56-1.png)
Jak będą wyglądać tegoroczne zakupy wielkanocne?
Większość Polaków nie rozpocznie świątecznych zakupów wcześniej niż tydzień przed Wielkanocą. 92,6% z nich postawi na zakupy w sklepach stacjonarnych – jedynie 5,1% zadeklarowało, że zrobi część zakupów online. Polacy ruszą do dyskontów (94,8%), hipermarketów (22%) oraz supermarketów (18,9%). Niektórzy shoppery postawią na sklepy osiedlowe i targowiska oraz bazary, będzie to jednak mniejszość. Zapytaliśmy konsumentów o to, jakie czynniki będą miały największy wpływ na ich decyzje zakupowe przed świętami. Przy tym pytaniu można było wskazać maksymalnie 3 odpowiedzi. Na podium znalazły się: cena (74,1%), jakość (53,3%) oraz promocja (48,4%).
![](https://grupablix.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zrzut-ekranu-2023-03-30-o-12.02.19-1.png)
![](https://grupablix.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zrzut-ekranu-2023-03-30-o-12.02.12-1.png)
Wielkanocne zakupy – podsumowanie
Przed tegorocznymi świętami Polacy będą próbowali ograniczyć wydatki. W związku z rosnącymi cenami żywności oraz kwitnącym trendem downsizingu kupią w tym roku mniej niż w zeszłym. Dobra wiadomość jest taka, że 92% badanych planuje robić zakupy wielkanocne z przygotowaną wcześniej listą. Oznacza to, że wydatki będą bardziej przemyślane. Czy w tym roku przestaniemy kupować jedzenie na zapas i wyrzucać bądź dojadać je na siłę po świętach? Wiele na to wskazuje!
Powyższe dane pochodzą z Raportu Wielkanocna lista zakupów 2023 by BLIX & UCE Research, który jest dostępny do pobrania.