Jak Polacy przygotowują się do świąt wielkanocnych 2023?

Polacy przed świętami dużo kupują. Prezenty, ozdoby i przede wszystkim jedzenie w niemałych ilościach. Co roku zauważa się, że kupujemy więcej, niż jesteśmy w stanie przejeść, a to prowadzi do marnowania jedzenia i pieniędzy, które zostały na nie wydane. Czy inflacja i rosnące ceny skłonią shopperów do kupowania w bardziej rozważny sposób? Sprawdź, jak Polacy przygotowują się do Świąt Wielkanocnych 2023.

Ile wydamy na Wielkanoc w 2023 roku?

Przed Świętami Wielkanocnymi 2023 najwięcej shopperów – bo aż 71,9% – planuje wydać mniej niż 400 zł w przeliczeniu na jedną osobę. Dotyczy to tylko jedzenia. Ozdoby, prezenty oraz inne wydatki nie są tu brane pod uwagę. Współczynnik osób planujących wydać mniej niż 200 zł wynosi 29%. Nie jest to mało, jednak mniej niż w zeszłym roku, różnica wynosi 7,9 p.p. Jednocześnie o 3,3 p.p. wzrósł współczynnik osób planujących wydatki w przedziale 300-400 zł na osobę. Co też ważne, 16,6% shopperów przed świętami wyda na jedną osobę ponad 400 zł. 10,3% jeszcze nie wie, z jakimi kosztami wiązać się będzie tegoroczna Wielkanoc. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę to, jak dynamicznie rosną ceny żywności.

Czy przestaniemy kupować za dużo?

Zapytaliśmy shopperów, czy przed Wielkanocą planują ograniczyć wydatki względem zeszłorocznych. 67,7% konsumentów chce podjąć próbę oszczędzenia podczas tych świąt. Aż 61,9% spróbuje ograniczyć wydatki o 10-30%. Najwięcej shopperów – 22,1% – wskazało przedział 15-20%. Ciekawe uzupełnienie tych danych stanowi informacja, że 81,5% konsumentów chce podczas świątecznych zakupów “polować na promocje”.

Jak będą wyglądać tegoroczne zakupy wielkanocne?

Większość Polaków nie rozpocznie świątecznych zakupów wcześniej niż tydzień przed Wielkanocą. 92,6% z nich postawi na zakupy w sklepach stacjonarnych – jedynie 5,1% zadeklarowało, że zrobi część zakupów online. Polacy ruszą do dyskontów (94,8%), hipermarketów (22%) oraz supermarketów (18,9%). Niektórzy shoppery postawią na sklepy osiedlowe i targowiska oraz bazary, będzie to jednak mniejszość. Zapytaliśmy konsumentów o to, jakie czynniki będą miały największy wpływ na ich decyzje zakupowe przed świętami. Przy tym pytaniu można było wskazać maksymalnie 3 odpowiedzi. Na podium znalazły się: cena (74,1%), jakość (53,3%) oraz promocja (48,4%).

Wielkanocne zakupy – podsumowanie

Przed tegorocznymi świętami Polacy będą próbowali ograniczyć wydatki. W związku z rosnącymi cenami żywności oraz kwitnącym trendem downsizingu kupią w tym roku mniej niż w zeszłym. Dobra wiadomość jest taka, że 92% badanych planuje robić zakupy wielkanocne z przygotowaną wcześniej listą. Oznacza to, że wydatki będą bardziej przemyślane. Czy w tym roku przestaniemy kupować jedzenie na zapas i wyrzucać bądź dojadać je na siłę po świętach? Wiele na to wskazuje!

Powyższe dane pochodzą z Raportu Wielkanocna lista zakupów 2023 by BLIX & UCE Research, który jest dostępny do pobrania.

Przeczytaj również

Raport Plany zakupowe Polaków na święta 2023

Raport „Plany zakupowe Polaków na święta 2023” by BLIX & UCE RESEARCH jest już dostępny…

Sprawdź
Raport Kupujemy świadomie. Czyli jak? Konsument na zakupach 2023

Oficjalna premiera! Raport „Kupujemy świadomie. Czyli jak? Konsument na zakupach 2023” jest już dostępny do…

Sprawdź
Raport FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar 2023

Oficjalna premiera! Raport FMCG Brands We Shop 2023 by BLIX & Kantar jest już dostępny…

Sprawdź