Back to School – czy oferty związane z wyprawką szkolną przyciągnęły shopperów BLIX?
Powrót do szkół to od lat wyścig sieci handlowych o uwagę konsumentów. Z roku na rok oferty Back to School stają się coraz bardziej rozbudowane; retailerzy tworzą dedykowane treści i katalogi, przez co na rynku panuje większa konkurencyjność. Wytężone działania marketingowe nie pozostają shopperom obojętne. Sprawdźmy, jakim zainteresowaniem cieszą się oferty Back to School i czego poszukują użytkownicy BLIX.
Spis treści
- Back to School 2024 – wstęp do badania
- Oferty Back to School 2024 – jakie zmiany względem 2023 roku?
- Najpopularniejsze artykuły szkolne z ofert Back to School
- Co dalej? Jakie produkty przyciągną uwagę shopperów w najbliższym czasie?
- W których sieciach handlowych shopperzy poszukiwali ofert Back to School?
- Podsumowanie
Back to School 2024 – wstęp do badania
Przeanalizowaliśmy zachowania shopperów w aplikacji BLIX, by dowiedzieć się, jakim zainteresowaniem cieszą się oferty Back to School. Dane, odzwierciedlające popularność fraz związanych z wyprawką szkolną, pochodzą z wyszukań, które pozwalają dobrze zobrazować zaangażowanie użytkowników naszej aplikacji. Przeanalizowaliśmy również wejścia w gazetki dedykowane ofertom Back to School, by wyłonić ranking najchętniej wybieranych przez shopperów sieci handlowych.
Badanie obejmuje zakres od początku czerwca do 11 sierpnia, a wyniki porównaliśmy z danymi z zeszłego roku. Gotowi na analizę?
Oferty Back to School 2024 – jakie zmiany względem 2023 roku?
Użytkownicy aplikacji BLIX chcą dokonywać świadomych wyborów, dlatego z chęcią śledzą działania promocyjne sieci handlowych. Zainteresowanie ofertami Back to School w tym roku wzrosło aż o 23,24%. W 2024 shopperzy zaczęli zwracać uwagę na artykuły szkolne nieco wcześniej niż w 2023, bo już w połowie lipca. Niebagatelny wpływ na to przesunięcie w czasie ma również fakt, że sieci coraz wcześniej zaczynają promować swoje oferty, a co za tym idzie – użytkownicy łatwiej mogą dotrzeć do treści Back to School.
Konsumenci z roku na rok podchodzą do tematu szkolnej wyprawki z większą świadomością; przed zakupami sprawdzają i porównują oferty sieci handlowych, by wybrać najlepszą z nich. Wcześniejsze zainteresowanie akcjami Back to School to także możliwość rozplanowania zakupów w czasie oraz sposobność upolowania korzystnych promocji, dzięki którym powrót dzieci do szkół jest bardziej przyjazny dla portfela.
Najpopularniejsze artykuły szkolne z ofert Back to School
Shopperzy, oprócz przeglądania katalogów retailerów, sprawdzają interesujące ich artykuły szkolne samodzielnie. Przeanalizowaliśmy więc, które produkty były najczęściej wyszukiwane przez użytkowników aplikacji BLIX.
Najpopularniejszym hasłem w 2024 roku jest “plecak”. Biorąc pod uwagę, że to jeden z większych wydatków, widać znaczenie kwestii ekonomicznej dla konsumentów. Shopperzy chcą kupować mądrze i oszczędnie.
Wśród TOP 5 produktów do wyprawki szkolnej znalazły się również: “zeszyt”, “papier ksero”, “bambino” oraz “piórnik”. Największy wzrost wyszukiwań zakończony wejściem w gazetkę zanotowały “kredki” – aż o 76,89%! Spadek zainteresowania zaliczyły natomiast frazy “szkoła” (-36,46%) i “tornister” (-39,33%).
W jaki sposób wykorzystać te informacje? Tłumaczy Julia Zagórowska, Retail Team Leader w Grupie Blix:
Eksponowanie najpopularniejszych produktów handlowych na pierwszych stronach ofert należy do świetnej strategii, która może znacząco zwiększyć skuteczność kampanii promocyjnych. Produkty, cieszące się największym zainteresowaniem klientów, przyciągają uwagę i zwiększają prawdopodobieństwo, że klient zdecyduje się na ich zakup.
Co dalej? Jakie produkty przyciągną uwagę shopperów w najbliższym czasie?
Po skompletowaniu szkolnej wyprawki przyjdzie pora na uzupełnienie innych, ale równie ważnych artykułów. Mowa o wszelkiego rodzaju produktach, związanych z drugim śniadaniem.
W najbliższym czasie spodziewamy się dużej liczby wyszukań butelek filtrujących wodę oraz produktów związanych ze szkolnym śniadaniem (pudełek, lunchboxów i papierów śniadaniowych) – przewiduje Maciej Pazdan, Data Analyst w Grupie Blix.
Kampanie promocyjne, związane z tematyką śniadaniową, mają więc szansę przyciągnąć konsumentów do sklepów.
W których sieciach handlowych shopperzy poszukiwali ofert Back to School?
Ogólny wzrost zainteresowania ofertą Back to School spowodowany jest także wzmożoną aktywnością sieci handlowych, które w tym roku postawiły na większą liczbę dedykowanych katalogów. Czyje gazetki cieszyły się największą popularnością? Poniżej przedstawiamy ranking sieci handlowych, których oferty Back to School przyciągnęły najwięcej shopperów.
W tym roku bezkonkurencyjne okazały się materiały Back to School od Kaufland. Sieć zainwestowała dodatkowo w sezon w lipcu i sierpniu, poza stałym budżetem. Pozwoliło to na bardzo szeroko zakrojone działania promocyjne, uwzględniające formaty mediowe oraz powiadomienia push. Publikacje obowiązywały na skalę ogólnopolską, od tego samego dnia tygodnia, co gazetki food i non-food sieci Kaufland. To dodatkowo przyczyniło się do osiągnięcia bardzo wysokiej liczby obejrzeń – komentuje ranking Maria Ożana, Business Manager w Grupie Blix.
Na drugim miejscu ze swoją ofertą Back to School zaklasyfikowało się Netto. Jak wyglądał przepis na sukces w wydaniu tej sieci?
Wysoka pozycja dyskontu wynika z doskonale dopasowanej strategii marketingowej do potrzeb konsumentów, korzystających z aplikacji. Sieć co tydzień publikowała nowe informacje o atrakcyjnych promocjach z oferty Back to School, dzięki czemu komunikacja oferty była stale stymulowana nowościami. Dodatkowo główne komunikaty promocji były szeroko promowane formatami medialnymi, wychodząc poza standardowe publikacje gazetkowe – tłumaczy Julia Zagórowska.
Popularni gracze na rynku retail, czyli Biedronka oraz Lidl, uplasowali się na 3. i 5. miejscu rankingu. Warto też wspomnieć o sieci Pepco, która w tym roku osiągnęła znakomity wynik, wyprzedzając giganty takie jak Auchan czy Carrefour.
Podsumowanie
Jakie wnioski płyną z naszego badania? Oferty Back to School niezmiennie cieszą się popularnością wśród shopperów BLIX. W tym roku użytkownicy zaczęli poszukiwać wyprawki szkolnej nieco szybciej w porównaniu do 2023. Może to świadczyć o zmieniających się zachowaniach konsumentów, którzy planują wydatki wcześniej i podejmują bardziej świadome decyzje zakupowe.
Jeśli chodzi o retailerów: mamy rewolucyjną zmianę w kategorii ofert Back to School! Kaufland oraz Netto wyprzedziły liderów rynku, którymi są Biedronka oraz Lidl. W tym roku świetnie poradziły sobie także sieci non-food, typu Pepco czy KiK, które zgarnęły dużą pulę wyświetleń gazetek. Jak podsumowuje Maciej Pazdan:
Oferta Back to School została zdominowana przez sieci, które przeznaczyły więcej nakładów na wypromowanie akcji w formie dopasowanej do profilu użytkowników mobile, zyskując tym samym przewagę nad liderami w swojej kategorii.