Jak smart shopperzy korzystają z gazetek i aplikacji BLIX? Analiza danych ROPO z Raportu FMCG Brands We Shop 2023

Niedawno premierę miał najnowszy Raport FMCG Brands We Shop 2023 by BLIX & Kantar. Jest to już 7. edycja badania opinii smart shopperów, cyklicznie przeprowadzanego przez Kantar i Blix od 2019 roku. Raport stanowi rzetelne źródło wiedzy o preferencjach i zwyczajach zakupowych polskich konsumentów. Zapytano ich o to, jakie marki wybierają podczas codziennych zakupów. Pod 1108 marek należących do 88 kategorii FMCG.

To jednak nie wszystko – zapytano smart shopperów o ich zwyczaje zakupowe i o to, w jaki sposób korzystają z gazetek reklamowych i aplikacji BLIX. Informacje, które od nich uzyskano, prezentujemy w poniższym artykule.

Kiedy i jak często smart shopperzy sprawdzają oferty z gazetek promocyjnych w BLIX?

99% badanych shopperów deklaruje, że sprawdza ofertę z gazetki promocyjnej w aplikacji BLIX przed wybraniem się na zakupy. 70% tej grupy konsumentów przegląda gazetki w wolnych chwilach, nawet jeśli nie planuje zakupów. 29% sięga po aplikację BLIX dopiero na etapie planowania tego, co kupi, na przykład robiąc listę zakupów. Aż 73% badanych shopperów deklaruje, że faktycznie wybiera się do sklepu stacjonarnego danej sieci handlowej, po zapoznaniu się z jej ofertą w aplikacji BLIX. Na podstawie przedstawionych danych można wywnioskować, jak wielki wpływ na decyzje zakupowe smart shopperów mają gazetki elektroniczne, przeglądane przez nich w aplikacji mobilnej. 

Smart shopperzy coraz chętniej korzystają z możliwości, które daje im agregator gazetek – wychodzą poza gazetki sklepów, do których się przyzwyczaili, i szukają korzystniejszych rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że na zawsze przestają być lojalni danej sieci handlowej. Wśród użytkowników aplikacji BLIX silnie widoczny jest aspekt współoglądania. 

Już 20% badanych smart shopperów przegląda oferty nie tylko tych sklepów, w których regularnie robi zakupy, lecz także tych, w których zazwyczaj nie robi. Oznacza to, że smart shopperzy są otwarci na oferty sieci handlowych, których sklepów dotychczas nie odwiedzali. Dzięki temu każdy ma szansę na dotarcie do klienta, który lubi znane i sprawdzone produkty, ale jednocześnie chce kupować je możliwie najkorzystniej.

Dlaczego smart shopperzy sprawdzają oferty sklepów w gazetkach BLIX?

Smart shopperzy, którzy przeglądają gazetki w aplikacji BLIX, szukają przede wszystkim okazji i promocji (86%). 40% chce porównać ceny produktów w różnych sklepach, by jak najlepiej i najkorzystniej wybrać, gdzie ostatecznie zrobi zakupy. Co ciekawe, 16% shopperów poszukuje w aplikacji nowych produktów. Może to świadczyć o tym, że większość smart shopperów szuka w gazetkach BLIX artykułów, które kupuje regularnie i które zna. Nie oznacza to jednak, że użytkownicy aplikacji mobilnej są zamknięci na nowe oferty. Jak zostało podkreślone wcześniej, cenią oni znane i sprawdzone marki, ale pozostają otwarci na oferty sklepów, w których dotychczas nie robili zakupów.

Dlaczego smart shopperzy wybierają gazetki elektroniczne?

Większość badanych smart shopperów wybiera gazetki elektroniczne w aplikacji mobilnej, ponieważ lubi i chce mieć wszystkie gazetki różnych sieci handlowych w jednym miejscu. 60% uważa gazetki elektroniczne za wygodniejsze niż drukowane, a 54% podkreśla, że jest to bardziej ekologiczne rozwiązanie. Co więcej, współcześni konsumenci mają smartfony praktycznie zawsze przy sobie, dzięki czemu mogą przeglądać gazetki elektroniczne z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, na przykład w komunikacji miejskiej czy w kolejce do lekarza. To dla nich duża oszczędność czasu i wysiłku. Na tej podstawie można sformułować 4 największe zalety gazetek elektronicznych, które doceniają smart shopperzy. Są to: ekologia, wygoda, dostępność i omnichannelowość. 

Podsumowanie

Współcześni smart shopperzy cenią sobie jakość produktów. Są przywiązani do sprawdzonych marek, których produktów używają od lat, i nie chcą z nich rezygnować. Inflacja zmusza ich do ograniczania wydatków, a oni robią to poprzez racjonalne podejście do zakupów – nie wybierają tańszych i gorszych zamienników, tylko kupują dobre produkty w korzystnych cenach. Stawiają na aspekt best value for money i starannie planują zakupy, wykorzystują aplikacje mobilne, które zbierają dużo różnych ofert w jednym miejscu. Mają one widoczny wpływ na ostateczne decyzje zakupowe. Smart shopperzy przeglądają gazetki elektroniczne w aplikacji, a potem udają się do sklepów sieci handlowych, których oferty uznali za najlepsze i najkorzystniejsze

Galeria

Przeczytaj również

Raport FMCG Brands We Shop 2024 by BLIX & Kantar

Nowy raport FMCG Brands We Shop 2024 by BLIX & Kantar jest już dostępny! Sprawdź,…

Sprawdź
Raport Retail We Shop Edycja Wiosna 2024 by BLIX & Kantar

Oficjalna premiera! Raport Retail We Shop 2023 by BLIX & Kantar jest już dostępny do…

Sprawdź
Raport Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2024

Raport „Plany zakupowe Polaków na Wielkanoc 2024” by BLIX & UCE RESEARCH jest już dostępny…

Sprawdź